Mitkä asiat ovat merkittävimpiä turvallisuutta lisääviä asia omasta mielestäsi? Omassa työssäni kohtaan lähes päivittäin koulujen ja oppilaitosten opettajia, henkilökuntaa ja oppilaita. Mielestäni on ensiarvoisen tärkeää, että jo kouluvuosien aikana lapset ja nuoret saavat tietoa ja taitoa sekä kokemusta eri tasoisten konfliktien käsittelystä. Sovittelun taito on tutkitusti tuottanut jo nuoresta pitäen turvallisuutta edistävää arjen haastavien tilanteiden ja jännitteiden purkamisen osaamista, joka kantaa läpi elämän. Yhteiskunnan turvallisuuden vahvistamisen näkökulmasta uuden sukupolven sovittelutaitojen vahvistaminen on yksi merkittävimmistä osaamisista, joita koulu voi akateemisen tiedon lisäksi opettaa.
Mitä positiivista turvallisuuteen liittyvää kehitystä kuluvassa vuodessa on ollut ja mitä odotat tulevilta vuosilta? Sovittelun aseman vahvistuminen yhtenä turvallisuutta edistävänä menettelynä on jatkunut kuluvanakin vuonna. Sovittelun toimintakulttuuria edistetään jo useilla yhteiskuntamme osa-alueilla, mikä osaltaan purkaa vastakkain asettua ja vihapuhetta. Tuoreen väitöstutkimukseni tulosten mukaan konfliktit koettiin osaksi arjen vuorovaikutuksen ilmiöitä ja ne nähtiin oppimisen mahdollisuuksina, joiden käsittelyyn restoratiivinen sovittelu oli antanut toimivaksi koetun menetelmän. Restoratiivisen lähestymistavan tuoma ihmiskäsitys oli ohjannut myös konfliktitilanteissa näkemään konfliktin osapuolet tilanteensa asiantuntijoina ja ratkaisijoina ilman etukäteen tehtyä erottelua esimerkiksi perinteisiin syyllisen tai syyttömän tai tekijän ja uhrin rooleihin. Tämä vastakkainasettelun purkaminen on tuonut aivan uusia mahdollisuuksia ja näköaloja, kun eri tasoisia konflikteja ratkaistaan. Odotan, että sovittelukentällä tehty työ vastakkainasettelun purkamiseksi ja kunnioittavan keskustelukulttuurin vahvistamiseksi saa yhä enemmän näkyvyyttä niin mediassa kuin myös päättäjien käymissä keskusteluissa. Millaisen rauhaa ja turvallisuutta edistävän joululahjan antaisit ja kenelle? Lainaan tähän erään aikaan koulussaan vertaissovittelijana toimineen, nyt sovittelun tutkijana toimivan nuoren naisen puheenvuoroa syksyllä toteutuneessa seminaarissamme. Hän osoitti erityisesti kasvatus- ja opetuskentällä toimiville aikuisille haasteen, jonka mukaan meidän tulisi aktiivisesti tarjota konfliktitilanteeseen joutuneille lapsille ja nuorille mahdollisuus kokea sovittelun prosessi, sillä kuulluksi tuleminen, omien näkökantojen esittäminen, tarpeiden tunnistaminen ja yhteisen ratkaisun etsiminen tuo sellaista sosiaalista pääomaa, jonka soisi kaikille kansalaisille. Sovitellaan siis! *** FT Maija Gellin toimii Suomen sovittelufoorumin VERSO-ohjelman ohjelmajohtajana. VERSO-ohjelma tuottaa sovitteluosaamista varhaiskasvatus-, kasvatus- ja opetuskentälle. Hänen väitöstutkimuksensa aiheesta on luettavissa elektronisena https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/63950 VERSO-ohjelmasta lisää tietoja: http://sovittelu.com/vertaissovittelu/
0 Comments
Leave a Reply. |
Arkisto
June 2024
|