Anna Mikkonen työskentelee valmiussuunnittelun asiantuntijana Pelastakaa Lapset ry:ssä ja toimii edustajana ilman huoltajaa Suomeen tuleville turvapaikanhakijalapsille sekä Puolustusvoimien kansainvälisen keskuksen (FINCENT) opettajapoolissa.
Lasten ja perheiden tukea on kehitettävä kriisi- ja häiriötilanteissa Monet seurasivat alkuvuodesta Syyrian, Turkin ja Kreikan pakolaiskriisiä ja pohtivat, tulisiko Eurooppaan ja Suomeen tänä vuonna edellisiä vuosia enemmän turvapaikanhakijoita. Tiedot alueelta pakoon lähteneiden ja pakolaisleireillä asuvien lasten ja perheiden olosuhteista olivat ja ovat yhä hälyttäviä. Kävi kuitenkin päinvastoin kuin aavisteltiin: koronavirus levisi pandemiaksi, maiden rajoja suljettiin, ja ihmisten liikkumista alettiin rajoittaa monin tavoin. Siirryttiin globaaliin häiriötilaan, joka koskettaa edelleen ja pitkään kaikkia maita. Pelastakaa Lapset on jo ennen koronavirusepidemiaa kehittänyt useamman vuoden ajan varautumista Suomessa tapahtuviin lapsia ja perheitä koskettaviin häiriö- ja poikkeustilanteisiin. Työmme pohjaa lastensuojelun osaamisen ja humanitaarisen avun yhdistämiseen. Järjestömme rooli on tarvittaessa toimia Suomessa viranomaisten tukena, jos tapahtuu vaikkapa lapsia ja perheitä koskettava suuronnettomuus tai väkivallanteko. Esimerkiksi Etelä-Karjalassa viranomaiset varautuvat yhteistyössä järjestöjen, vapaaehtoisten ja seurakuntien kanssa perustamaan tarvittaessa alueellisia valmiuskeskuksia. Keskus voidaan avata, jos vaikkapa talvimyrsky aiheuttaa pitkittyneitä sähkö- ja vesikatkoja sekä kotien kylmenemistä. Pelastakaa Lasten vastuulla on silloin perustaa työntekijöiden ja vapaaehtoisten voimin valmiuskeskukseen lapsille ja perheille lapsiystävällinen tila, jossa on turvallista, mahdollisuus leikkiin, keskusteluun ja tilanteesta toipumiseen. Imatran valmiuskeskusharjoituksessa maaliskuussa evakuoitiin pari sataa koululaista testaamaan keskuksen toimintaa ja palveluja. Tällainen yhteistyöverkostoissa työskentely on tärkeää, vaikka harjoittelisimme hieman erilaisiin tilanteisiin kuin ne, jotka toteutuvat. Lasten ja perheiden kohtaamisessa ja tukemisessa monet perusasiat ovat samantapaisia äkillisissä kriiseissä ja pitkittyneissä tilanteissa, kuten laajamittainen maahantulo tai tämänhetkinen koronavirusepidemia. Koronaviruksen leviäminen ja sitä koskevat rajoitustoimet ovat vaikuttaneet järjestöjen toimintaan monella tapaa: on perustettu uusia toimintoja ja muokattu jo olemassa olevia palveluita etäyhteyksillä toimiviksi. Koronavirusepidemian aikana on ollut tarve tarttua akuuteimpaan hätään: perheiden toimeentulovaikeuksien lisääntymiseen ja syventymiseen. Pelastakaa Lapset aloitti jo varhaisessa vaiheessa ahdinkoon joutuneiden perheiden tukemisen jakamalla ruokalahjakortteja yhteistyössä kuntien sosiaalitoimen ja seurakuntien kanssa. Lahjakortit ovat tulleet tarpeeseen mm. monilapsisissa ja yksinhuoltajien perheissä sekä perheissä, joihin lomautukset tai äkillinen työttömyys ovat iskeneet kovimmin. Lapsiperheiden arkeen koronakevään rajoitustoimet ovat vaikuttaneet monin tavoin. Joillekin koronavirusepidemia on yllättävä ja pitkittynyt kriisitilanne, joillakin se on vaikeuttanut jo ennestään haastavaa tilannetta. Joillekin tilanteessa on hyviäkin puolia, jos esimerkiksi lapsi on kokenut kotikoulun hyväksi vaihtoehdoksi. Vanhemman tai muiden läheisten aikuisten reaktioilla kriisitilanteessa on merkittävä vaikutus siihen, miten lapsi reagoi, ja miten perhe toipuu tilanteesta. Kriisitilanteessa aikuiset saattavat reagoida samalla tavalla kuin lapset, eikä sitä voida aina ennakoida. Muiden lapsen läheisten tai äkillisessä tilanteessa paikalla olevien turvallisten aikuisten merkitys korostuu, jos käy niin, ettei vanhempi kykene huolehtimaan itsestään ja lapsistaan. Kriisitilanteessa kaikki lasten tunteet ovat hyväksyttäviä ja ymmärrettäviä. Niin lapsia kuin aikuisiakin helpottaa usein jo pelkkä tieto siitä, että omat tunteet ovat normaaleja reaktioita epänormaalissa tilanteessa. Jokainen lapsi reagoi tilanteeseen omalla tavallaan, mutta vihaa, ärtymystä ja avuttomuuden, häpeän tai syyllisyyden tunteita voi ilmetä. Lapsi voi myös hämmentyä tilanteesta niin, ettei osaa sanoittaa sitä. Lasten aikaperspektiivissä koronakevään aikainen koulujen sulkeminen ja harrastustauko ovat paljon pidempiä kuin aikuisten. Tyypillisiä eri-ikäisten lasten reaktioita kriisitilanteisiin ovat pelko tapahtuman toistumisesta ja pelko siitä, että itselle tai läheiselle sattuu jotakin ikävää. Etenkin pienet lapset voivat pelätä myös eroon joutumista läheisistä, joista he ovat riippuvaisia. Tämä pelko voi aiheuttaa läheisiin takertumista. Koronaviruksen osalta pelko tilanteen toistumisesta ja läheisen sairastumisesta on tavallistakin aiheellisempi, kun uutisissa puhutaan jatkuvasti viruksen toisesta aallosta. Lapsia ja tarvittaessa myös aikuisia onkin hyvä varjella liiallisilta koronauutisilta. Alle kouluikäiset lapset eivät yleensä ymmärrä kriisin vaikutuksia eivätkä esimerkiksi kuoleman lopullisuutta. Lapsille on tärkeää kertoa mahdollisimman selkeästi, konkreettisesti ja ikätasoisesti meneillään olevasta tilanteesta, jotteivat lapset täyttäisi tietoaukkoja itse vilkkaassa mielikuvitusmaailmassaan. Lapset opettelevat ja käsittelevät asioita leikin avulla, ja tänä keväänä onkin monissa perheissä huomattu lääkärileikkien lisääntyneen. Katukuvassa näkyviä maskeja on tärkeää selittää lapsille, jotteivat ne pelottaisi. Vanhemmat tai muut lasta hoitavat läheiset aikuiset ovat parhaita asiantuntijoita huomaamaan, jos lapsen käytöksessä, leikissä, ruokailussa tai nukkumisessa on tapahtunut kriisitilanteen aikana tai jälkeen muutoksia, jotka voisivat olla merkkejä tuen tarpeesta. Koronavirusepidemian aiheuttama pitkittynyt poikkeustilanne, epävarmuus ja arkielämän rajoitukset voivat aiheuttaa lapsille turvattomuuden tunnetta. Turvattomuutta voi lisätä se, ettei lapsi pysty vaikuttamaan ympärillä tapahtuviin asioihin eikä pysty välttämättä säätelemään reaktioitaan. On meidän aikuisten tehtävä palauttaa lasten turvallisuuden tunne. Siinä auttavat useimmiten aikuisen rauhallinen läsnäolo, lapsen kuunteleminen, rutiinit ja tutut asiat, kuten koulunkäynti ja harrastukset. Meidän on myös seurattava, miten koulujen avaaminen ja sen jälkeen kesälomien alkaminen ja epävarmuus tulevasta syksystä vaikuttavat lapsiin ja nuoriin koronavirustilanteen jatkuessa. ********* Pelastakaa Lapset ry on osa kansainvälistä Save the Children –organisaatiota. Järjestö on Vapaaehtoisen pelastuspalvelu Vapepan ja Naisten Valmiusliiton jäsen. Lähteet Save the Children Psychological First Aid Training Manual for Child Practitioners. https://resourcecentre.savethechildren.net/library/save-children-psychological-first-aid-training-manual-child-practitioners
0 Comments
Leave a Reply. |
Arkisto
June 2024
|